Augustinus Group: ‘Zonder de inzet van arbeidsmigranten valt de bouw stil’

Jaarlijks verpompen we meer dan 250.000 m³ beton en zetten we circa 150.000 ton staal om. Daar maken we funderingen, kelders, bedrijfsvloeren en parkeergarages van. We staan met ons werk aan de basis voor de bouw van woningen, winkels, bedrijfshallen en scholen. Onze wapeningscentrale draait nagenoeg volledig op arbeidsmigranten. Zonder hun inzet staat de wapeningscentrale stil en kan er niet meer worden gebouwd.’ Aan het woord is Niek Augustinus, directeur van de Augustinus Group.
‘Wij zijn een familiebedrijf dat zo’n dertig jaar geleden is begonnen in betonwerken. Na verloop van tijd zijn we steeds meer in de prefabwapening gegaan. Een aannemer neemt bijvoorbeeld een woning, bedrijfshal of school aan. Wij maken als onderaannemer dan de kelder, de parkeergarage, de betonvloer of fundering. Dat doen we van het begin tot het einde. Dat is ons specialisme.’
Ander arbeidspatroon
Augustus geeft een beeld van het personeelsbestand. ‘Wij hebben 90 mensen op de loonlijst staan. Dat is kantoorpersoneel, maar dat zijn ook chauffeurs en betonpompmachinisten. Dit zijn bijna allemaal Nederlandse mensen. Daarnaast hebben we via de uitzendbureaus Sprint Werkt en AB Service 120 Poolse arbeidsmigranten in dienst. We zien hen ook als onze vaste mensen. Zij zijn jaarrond actief in het betonvlechtwerk. Dat de arbeidsmigranten in vaste dienst zijn via een uitzendbureaus hebben we met reden gedaan. Hun arbeidspatroon ziet er immers net even anders uit dan van hun Nederlandse collega’s. De gezinnen van deze mensen wonen nagenoeg allemaal in Polen. Onze mensen werken 4-5 weken bij ons en dan gaan ze vervolgens 2-3 weken naar huis. Ze hebben bijna allemaal vrouw en kinderen in Polen zitten. Daarna keren ze weer terug.’

‘We zijn als bedrijf zo’n 25 jaar geleden begonnen met de inzet van arbeidsmigranten. Immers, het was toen al lastig om mensen voor productiewerk en op de bouw te krijgen. Nog steeds proberen we op tal van manieren mensen op de Nederlandse arbeidsmarkt te werven. Dat is onvoorstelbaar lastig. We hebben gelukkig nu weer enkele jongens gevonden die net hun school hebben afgerond. Die bieden we naast werk een mooie vakopleiding aan. Maar de meeste Nederlandse jongeren willen liever doorstuderen en ander werk dan productiemedewerker of betontimmerman worden. Er is veel te weinig animo om dit vak in te gaan. Ook voor andere functies als chauffeur, voorman en uitvoerder zoeken we hier mensen. Ook dat valt niet mee. Als we al mensen vinden, zijn het er veel te weinig.’
Op de bouw is 75 tot 80% niet-Nederlander
Wat zou het betekenen als er geen of veel minder arbeidsmigranten kunnen worden ingezet? Augustinus: ‘Dat betekent onherroepelijk dat ons bedrijf zou moeten sluiten. Het is dan niet meer haalbaar om te produceren. En als er geen kelders, parkeergarages en funderingen meer kunnen worden gemaakt, kunnen er ook geen woningen, winkels, bedrijfshallen en scholen worden gebouwd. Dat verhaal geldt overigens veel breder: op de bouw is 75 tot 80% van de vakkrachten niet-Nederlander.’
‘We vinden het heel belangrijk dat onze arbeidsmigranten exact hetzelfde worden behandeld als hun Nederlandse collega’s. Ze krijgen daarom dezelfde VCA-cursussen, ze worden conform de CAO verloond, ze bouwen pensioen op en zijn goed verzekerd. We vinden het belangrijk dat dat allemaal goed geregeld is. Het zijn immers onze collega’s. Daarom gaan we ook niet met buitenlandse onderaannemers aan de slag. We willen mensen via een gerenommeerd uitzendbureau voor ons aan het werk hebben en niet anders.’
Goede behandeling vanzelfsprekend
De verantwoordelijkheid van Augustinus gaat verder. ‘We vinden het belangrijk dat we onze mensen ondersteunen om hun weg te vinden in de Nederlandse samenleving. Zo kunnen ze altijd terecht bij onze contactpersoon. Dat is een werknemer met de Poolse nationaliteit die al meer dan 25 jaar bij ons werkt. Maar ze kunnen met hun vragen ook terecht bij het uitzendbureau. We hebben een bijzonder goede band met zowel de huis- als tandarts. Als er wat aan de hand is, worden onze mensen direct geholpen. Pas kregen we nog de complimenten van een van onze Poolse medewerkers voor de Nederlandse gezondheidszorg. Hij had al een tijd last van zijn knie. In Polen werd hij maar niet geholpen. In Nederland was zijn probleem snel verholpen en ook nog eens vergoed door de verzekeraar.’
‘Wij vinden het ook belangrijk dat onze mensen goed kunnen wonen. Daarin gaan we weer een slag maken. We zijn net gestart met de bouw van een nieuwe woonlocatie voor 78 personen achter ons bedrijf waar mensen alle privacy en comfort hebben. Iedereen heeft een eigen slaapkamer en met twee personen hebben ze een keuken, badkamer, wasmachine en kookgelegenheid. Het idee is: als wij goed voor onze collega’s zorgen, zorgen zij ook goed voor ons. Toen we het initiatief namen voor de nieuwe huisvesting, hebben we ook de buurt uitgenodigd met een kop koffie. We hebben nul bezwaren gekregen! Maar we hadden ook een goed uitgangspunt: de buurt heeft afgelopen jaren weinig overlast gehad van de mensen die bij ons werken.’