G&B Yerseke: ‘Zonder arbeidsmigranten geen vis op ons bord’

G&B Yerseke is een groothandel en levert vis- en vleesproducten voor de horeca. ‘Grote kans dat de lezer bij een restaurantbezoek de tanden zet in een door ons geleverd product’. Aan het woord is leidinggevende Kees van Vossen. Met enthousiasme vertelt hij over het belang van arbeidsmigranten: ‘Zonder hen kunnen we restaurants niet meer bevoorraden’.

80 bussen

G&B is gevestigd in het dorp dat bekend staat om haar mossel- en oestercultuur: het Zeeuwse Yerseke. Van Vossen: ‘Vanuit hier rijden dagelijks 80 bussen door heel Nederland en België om zo’n 1.700 klanten te bevoorraden.’ De lading bestaat inmiddels niet alleen meer uit vis- en vleesproducten. ‘We bieden nu ook zuivel, groenten en fruit aan. Om deze klus te klaren, hebben we veel mensen nodig. We hebben inmiddels 300 mensen aan het werk. Hieronder zijn ook 40 tot 45 arbeidsmigranten. Zij worden bemiddeld door De Jager Detachering uit het nabijgelegen dorp Rilland.’

Vast personeel niet te vinden

G&B zou het liefst al haar personeel uit de omgeving betrekken. Van Vossen is echter duidelijk over de mogelijkheden die de regionale arbeidsmarkt biedt: ’Het is nagenoeg onmogelijk om vast personeel te vinden. We proberen nog steeds met grote regelmaat mensen in de omgeving te vinden. We plaatsen vaak advertenties op de socials en in traditionele media. En we bieden personeel een bonus als ze een nieuwe collega aanbrengen. Al met al levert dat nauwelijks iets op.’

Van Vossen gaat verder: ‘Ons bedrijf kan niet meer zonder arbeidsmigranten. Zonder hen zouden we niet meer kunnen groeien. Daarnaast zouden we op korte termijn klanten moeten afstoten omdat we hen niet meer kunnen bevoorraden. Dat zou betekenen dat de menukaarten in restaurants kleiner worden. Verder krijgen de aan ons toeleverende bedrijven een klap te verwerken. Kortom: zonder arbeidsmigranten krijgt de hele keten een dreun.’

Ieder mens is hetzelfde

Voor G&B zit er geen enkel verschil in de wijze waarop Nederlandse werknemers of arbeidsmigranten worden behandeld. ‘Voor ons is iedereen hetzelfde. ‘Er zit geen verschil in de werkzaamheden die door Nederlanders of door arbeidsmigranten worden uitgevoerd. De werkomstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde en iedereen krijgt ook voor gelijk werk gelijk loon. Aangezien arbeidsmigranten de taal niet altijd beheersen, gunnen we ze wat meer tijd om de werkzaamheden eigen te maken. Ook helpen we mensen als ze hun weg zoeken in de Nederlandse samenleving. De huisvesting hebben we geregeld via het uitzendbureau. Die is gecertificeerd en hartstikke goed geregeld. We krijgen van onze mensen ook nooit klachten of problemen over het wonen.’

Van Vossen concludeert: ‘We doen er alles aan om arbeidsmigranten te boeien en te binden. En dat heeft resultaat. De mensen die hier komen te werken hebben het naar hun zijn en willen echt niet weg. Mensen met wie de samenwerking goed verloopt, komen ook gewoon bij ons in vaste dienst. Dat gebeurt regelmatig.’