C&A: ‘Het verbaast ons dat mensen niet beseffen hoe belangrijk arbeidsmigranten zijn voor onze economie’

De naam C&A behoeft weinig toelichting. Iedereen heeft daar ofwel iets gekocht of is langs een van de vele winkels gelopen. Minder bekend is dat veel arbeidsmigranten in Nederland helpen bij het verkoopklaar maken van het kledingassortiment uit deze winkels. ‘Het verbaast me dat mensen niet beseffen hoe belangrijk arbeidsmigranten zijn voor onze economie.’ Aan het woord is Auketien Hagenaars, National Distribution Manager Benelux C&A.
Verkoopklaar voor 100 winkels
Hagenaars geeft een korte schets van de van oorsprong Nederlands keten. ‘C&A is een Europees bedrijf en is actief in meerdere landen. In Nederland hebben we zo’n 100 winkels, die een aantal keren per week vanuit ons logistiek centrum in Lisse worden bevoorraad. Deze kleding wordt aangeleverd door onze partners uit Europa en het verre Oosten. Nadat de kleding bij ons is aangekomen, zorgen wij dat deze verkoopklaar naar onze winkels gaat.’ Hagenaars gaat verder over het personeelsbestand: ‘We hebben 80 vaste krachten. Daar bovenop hebben we een flexibele schil die varieert tussen de 35 en 70 mensen. Dat zijn nagenoeg altijd arbeidsmigranten. Die schommelende behoefte heeft te maken met de seizoensinvloeden: in bepaalde maanden is de vraag nu eenmaal wat minder, in andere juist wat meer.’

Consequenties rem op arbeidsmigratie
Hagenaars verwondert zich over de discussie over een rem op arbeidsmigratie. ‘We kunnen dan ons werk niet meer goed doen. Als we geen arbeidsmigranten meer kunnen inzetten, heeft dat directe gevolgen voor het assortiment in onze winkels. Die kunnen we dan onvoldoende bevoorraden. In de discussie over het beperken van arbeidsmigratie mis ik de consequenties die dat heeft op ons dagelijks leven. Mensen hebben werkelijk geen idee.’
Goede balans
C&A zou graag meer mensen uit de directe omgeving aannemen. Hagenaars: ‘We hebben diverse vacatures openstaan. Maar het is niet makkelijk deze te vervullen. We proberen van alles om mensen te werven. Dat doen we onder meer via bonussen voor personeel, social media campagnes, traditionele advertenties, noem het maar op. Maar het is niet eenvoudig om gekwalificeerd en gemotiveerd personeel te vinden.’
‘Wij betrekken onze arbeidsmigranten voor een belangrijk deel van uitzendbureau Flexibele Human Service. Het voordeel voor ons is dat ze hier in de buurt zijn gevestigd en dat zij de gecertificeerde huisvesting in de directe omgeving van ons logistiek centrum aanbieden. We vinden het immers belangrijk dat onze mensen na een lange werkdag niet teveel tijd kwijt zijn om weer thuis te komen. Veel arbeidsmigranten vinden het fijn om bij ons te werken. We hebben een vijfdaagse werkweek. We hebben geen ploegen- avond- of weekenddiensten. Bovendien is het schoon werk. Dat maakt een goede balans mogelijk tussen werk en privé. Daarom kiezen veel arbeidsmigranten bewust voor ons.’
Code of Conduct
Hagenaars benadrukt dat alle werknemers gelijk worden behandeld. ‘Wij hebben onze eigen Code of Conduct. Deze geldt voor al onze medewerkers, zowel vaste als flexkrachten worden daarover geïnformeerd. Dat is onze leidraad in alles wat we doen. Soms is de taal nog wel een probleem. Om dat op te lossen komt het uitzendbureau regelmatig langs en hebben we intern een speciaal contactpersoon. We hebben inmiddels ook een aantal uitzendkrachten overgenomen. Wij hebben daarbij als voorwaarde dat op het moment van indiensttreding mensen ook Nederlands kunnen spreken. Onze ervaring is dat dit belangrijk is in het goed kunnen werken in een team en het onderling contact met collega’s.’