REMONDIS: ‘Zonder arbeidsmigranten worden de Kliko’s thuis niet meer geleegd’

We hebben ze bijna allemaal wel eens zien rijden: vuilniswagens met daarop het logo REMONDIS.  De wagens zijn onderdeel van een internationaal opererend afvalinzamelings- en recyclingbedrijf. Arbeidsmigranten zijn belangrijk voor de dienstverlening. Roger Versluis, regiodirecteur: ‘Zonder arbeidsmigranten worden bij de mensen thuis de Kliko’s niet meer geledigd.’

REMONDIS is een afvalinzameling- en recyclingbedrijf. ‘Wij zamelen afval in bij gemeenten, overheden en bedrijven. Die verwerken we weer en recyclen die tot grondstoffen. In Nederland werken ongeveer 1.800 mensen vanuit diverse locaties. Daarvan zijn ongeveer 100 arbeidsmigranten met een vast contract. Zij zijn feitelijk naar ons land geëmigreerd. De meesten hebben een eigen gezinnetje, een eigen woning en spreken de taal.’

Beeldvorming

Versluis: ‘Daarnaast hebben we een flexibele schil van zo’n 150 man aan het werk. Een groot aantal arbeidsmigranten lenen we in via 24/7 drive. Met hen hebben we goede afspraken over onder meer huisvesting en begeleiding. Wij vinden het namelijk heel belangrijk dat al onze mensen- en dus ook onze uitzendkrachten- goed en fatsoenlijk worden behandeld.’ Daarover wil Versluis graag nog een punt kwijt: ‘Waar ik me enorm aan stoor zijn de misstanden met arbeidsmigranten in sommige sectoren. Via VNO-NCW hebben we met deze partijen gesprekken gevoerd. Ook zij moeten hun mensen goed verzorgen en behandelen. Het probleem is nu dat excessen de beeldvorming bepalen. Daar hebben we allemaal last van.’

‘Wij zijn heel blij met de inzet van arbeidsmigranten. Als wij daar niet meer over kunnen beschikken, dan zouden we onze dienstverlening niet meer goed kunnen uitvoeren. Zo doen we bij veel gemeenten de huisvuilinzameling. Het komt erop neer dat zonder hun inzet de Kliko’s bij de mensen thuis niet meer worden geledigd. Verder helpen arbeidsmigranten ons bij het uitsorteren van bouw- en sloopafval bij de recyclinginstallaties. Ze zijn dus ook hard nodig om onze duurzaamheidsambities te realiseren.’

Kwestie van tijd

Hoe zit het met de werving van Nederlandse arbeidskrachten? Versluis: ‘Wij vinden simpelweg de benodigde mensen niet die dat werk willen doen. We doen veel wervingscampagnes via onder meer de socials. Zo bieden we mensen die in vaste dienst willen komen als chauffeur een tweejarige opleiding inclusief baangarantie. Dat soort trajecten hebben we uitstaan. Maar het is niet genoeg. Daarom zijn we heel blij dat arbeidsmigranten voor ons willen werken. Misschien moeten we met elkaar ook wennen dat de samenleving verandert. Jongeren hebben vaak meer ervaring met het omgaan met andere culturen. Ook is voor hen de taalbarrière vaak kleiner. Mijn idee is dat na verloop van de tijd de acceptatie over de inzet van arbeidsmigranten zal groeien door gewenning.’

Wat doet REMONDIS om te borgen dat arbeidsmigranten fatsoenlijk worden behandeld? Versluis: ‘We staan voor het welzijn van onze mensen. Dat betekent dus dat het voor alle werknemers -dus ook onze arbeidsmigranten- goed geregeld moet zijn! Of het nu gaat over bedrijfskleding, onkostenvergoedingen of pauzes: iedere werknemer wordt gelijk behandeld.’

Arbeidsinspectie

‘Omdat we welzijn van onze mensen zo belangrijk vinden, verlangen we ook dat onze partners respectvol te werk gaan. We hebben daar met hen in een convenant harde afspraken over gemaakt . Omdat we het niet alleen bij woorden willen houden, doen we audits bij inlenende partijen. Zo kunnen we met eigen ogen zien of de regels worden nageleefd.  Verder hebben we op directieniveau per kwartaal overleg en dan nemen we alle zaken met elkaar door. Zo zitten we er kort op. Binnen REMONDIS hebben we ook een sociaal loket om mensen te helpen. Zijn er problemen, dan kun je je daar melden. Ook 24/7 drive heeft korte communicatielijntjes met haar medewerkers. Ja, we zijn als REMONDIS heel blij met onze samenwerking.’

Versluis rondt af: ‘We hebben vorig jaar een bezoek gehad van de arbeidsinspectie. Daarbij hebben we complimenten over onze aanpak gekregen. Ik heb hen gevraagd om ook de goede verhalen te verspreiden. Zo kunnen we laten zien dat de bijdrage van arbeidsmigranten aan de Nederlandse samenleving onmisbaar is.’