iPB Printing: ‘De inzet van minder arbeidsmigranten zou voor onze regio funest zijn’

Wat hebben een concertbeker van Taylor Swift, een beker bier in het TeamNL Huis tijdens de Olympische Spelen en een potje Heks’nkaas met elkaar gemeen? De verpakkingen zijn bedrukt door iPB Printing uit het Brabantse Reusel. Nagenoeg iedere Nederlander heeft producten in huis die door dit bedrijf zijn bedrukt. HR-manager Jurgen Swinkels: ‘Onze werkzaamheden zijn behoorlijk technisch. Het lukt ons niet voldoende Nederlandse werknemers te vinden. Arbeidsmigranten zorgen er in belangrijke mate voor dat wij onze klanten kunnen blijven leveren’.
iPB Printing is grafisch familiebedrijf uit de Kempen. Iedere week worden er duizenden meters aan flexibele verpakkingen en zogeheten ‘in-mould labels’ gemaakt waarbij het opschrift gedrukt en gestanst wordt en verkocht aan spuitgieters met grote afnemers zoals Heineken, Ahold en Disney. Swinkels: ‘Wij zijn echt een familiebedrijf en hebben onderling korte lijntjes. We vormen een team. Alles is erop gericht de productie goed te laten draaien.’
Minimaal MBO of MBO plus
‘Wij hebben in totaal zo’n 70 mensen werkzaam. Zo’n 15 hiervan zijn gedetacheerd via W&F, onderdeel van de Labour Power Company. Dat zijn allen arbeidsmigranten. Zij zijn altijd langer in dienst dan enkele weken. De werkzaamheden zijn immers sterk technisch van aard en de betrokken operator bepaalt uiteindelijk de kwaliteit. Daarom vinden we het belangrijk dat we uitzendkrachten voor langere tijd aan ons kunnen binden. Als het wederzijds bevalt, kunnen ze veelal in vaste dienst komen. De arbeidsmigranten die we aannemen, moeten natuurlijk wel over bepaalde talenten beschikken. We zoeken technische mensen met een goede opleiding. Dat is voor ons minimaal MBO of MBO plus.’

Waarom maakt iPB Printing gebruik van de inzet van arbeidsmigranten? Swinkels: ‘In de vijver waar we vissen zitten niet zoveel Nederlandse visjes. Dat komt o.a. door vele technische bedrijven in de regio zoals ASML en VDL, die een vergelijkbare personeelsbehoefte hebben. Natuurlijk deden en doen we ons best om Nederlanders te vinden met een technische achtergrond. Zo werken we samen met enkele bureaus die mensen voor ons zoeken en voeren we het hele jaar een gerichte campagne via Instagram en Facebook. Maar die zoektocht levert nauwelijks iets op. Ook de uitstroom van jongeren met een passende opleiding droogt op.’
Goede huisvesting
‘Wij willen geen enkel onderscheid maken tussen onze vaste en tijdelijke medewerkers. Het zijn immers allemaal collega’s van ons en die moeten dus ook goed behandeld worden. Zo helpt het uitzendbureau onder meer met huisvesting. Onze mensen zijn er blij mee want het is bijna onmogelijk op eigen kracht iets te vinden als je hier tijdelijk bent. Als iPB Printing vinden wij dat ook belangrijk. Niet alleen het werk maar ook de huisvesting moet super goed geregeld zijn. Wij willen immers mensen met een glimlach zien die het liefst jaren bij ons blijven.’
Swinkels gaat verder: ‘In Den Haag wordt gesproken over de wens om meer grip te krijgen op arbeidsmigratie. Als dat voor ons zou betekenen dat we geen arbeidsmigranten kunnen inzetten zou dat niet alleen voor ons maar de hele regio funest zijn. Wij zouden dan minder productiecapaciteit hebben. Dat zou voor de hele keten en daarmee tot de consument in de supermarkt voelbaar zijn.’