Kloeg Collection: ‘Zonder arbeidsmigranten kunnen we de hotels wel sluiten’

Nergens schijnt de zon in Nederland vaker dan in Zeeland. Mede daarom komen toeristen van oudsher graag naar deze provincie. ‘Een schone hotelkamer en een goede bediening op terras of in de restaurants vinden we gelukkig vanzelfsprekend. Dat kunnen we uitsluitend doen door de gemotiveerde bijdrage van arbeidsmigranten. Zonder hen kan ik mijn tent wel sluiten.’ Aan het woord is Michel Kloeg, eigenaar van de Kloeg Collection. Zijn organisatie beheert tien hotels en vier restaurants op Walcheren en Schouwen-Duiveland.
Menukaart lezen
De Kloeg Collection is een succesvol familiebedrijf. In 2008 werd de eerste locatie opgestart in Dishoek. Inmiddels staat een keten van luxe 4-sterren vakantieverblijven op mooie Zeeuwse locaties. Om deze locaties te runnen is het personeelsbestand behoorlijk uitgebreid. Kloeg daarover: ‘We hebben 140 medewerkers in loondienst. Daarnaast hebben we nog eens zo’n 45-50 mensen die via uitzendbureaus bij ons werken. Het gros van hen is arbeidsmigrant. Zij werken voor een groot deel in de housekeeping. Maar ze werken ook in de keuken, bar of bediening.’ Over de communicatie met gasten zegt Kloeg: ‘De taal is niet echt een probleem. Met gebaren en goed de menukaart lezen kom je ook een heel eind. Daarnaast zien we dat arbeidsmigranten erg welwillend zijn en gemotiveerd om snel Nederlands en een woordje Duits te leren.’
‘Buitenlandse uitzendkrachten die gemotiveerd zijn en graag willen, nemen we na gebleken geschiktheid in vaste dienst. Zij komen dan bij ons op de loonlijst en zijn dan onder dezelfde voorwaarden als andere collega’s aan de slag. Arbeidsmigranten willen dat zelf ook graag. Hier is het minimumloon meer dan €2.000,- per maand. Om maar een voorbeeld te geven: in Spanje is dat €1.095,- voor een fulltime medewerker.’
One-stop-shopping-sollicitatie
Waarom kiest Kloeg er niet voor om regionaal mensen te werven? Kloeg: ‘We doen er van alles aan mensen uit de omgeving te werven. We hebben een eigen afdeling werving en selectie die continue op zoek is. Die afdeling krijgt ondersteuning van externe bureaus. Maar ook zij komen amper met nieuwe aanwas. Verder hebben we banenmarkten georganiseerd in onze hotels zodat mensen eenvoudig in een one-stop-shopping kunnen solliciteren en eventueel direct een arbeidsovereenkomst mee naar huis konden nemen. Het leverde niets op. Ook zijn we met het UWV in gesprek geweest om de mensen uit het ‘granieten bestand’ te activeren. Zonder resultaat. We vinden er hooguit 1-2 per jaar. En die zijn als het even tegenzit, ook zo weer weg. Dat is anders met arbeidsmigranten: zij willen graag, ze doen het goed en zijn zeer gemotiveerd.’


Om zeep
Wat zou een inperking van de mogelijkheden om met arbeidsmigranten te werken betekenen? Kloeg is daarover duidelijk: ‘Ik denk dat je daarmee het hele concept ‘hotellerie’ om zeep helpt. Arbeidsmigranten werken op cruciale functies waarvoor de afgelopen 10-15 jaar niemand in Zeeland te vinden was, die dat werk wilde doen. Als we hen niet meer kunnen inzetten, kunnen we bijvoorbeeld geen kamers meer schoonmaken of de keuken runnen. Ik weet voor 100% zeker dat alle hoteliers in Nederland er zo over denken. Het is niet te doen. Want vergeet niet: we hebben in de horeca al een enorm personeelstekort. Als dat gebeurt, kunnen we de tent wel sluiten.’
Onze collega’s
‘Arbeidsmigranten zijn ons kapitaal. We werken daarom alleen met bedrijven die borgen dat werk- en woonomstandigheden goed zijn. Die punten komen ook aan de orde in het overleg dat we enkele malen per jaar met de directie van de uitzendbureaus hebben. En natuurlijk checken we het ook zelf bij de mensen. De uitzendkrachten behandelen we net als onze eigen medewerkers goed en netjes. Het zijn gewoon onze collega’s. Punt!’