Sportief en sociaal initiatief verbetert samenspel tussen arbeidsmigranten en lokale gemeenschap

‘Elk jaar komen hier weer nieuwe jongens uit Polen. Of oude spelers komen terug. Het eerste wat zij doen is ons bellen en vragen of we nog een werkplek weten én of ze in het team mogen. En we helpen ze, graag natuurlijk!’ Miroslav Wisniewski, voor Nederlanders heet hij ‘Mirek’, is woordvoerder bij Poolse voetbalclub in Tilburg, FC Biale Orly. ‘Dat betekent ‘Witte Adelaars’. Iedereen in de omgeving kent ons, en dan vooral Marcin, een van de oprichters. We begonnen ruim tien jaar geleden en werken inmiddels nauw samen met ondernemers en gemeente. Zo zorgen we ervoor dat de short stay uitzendkrachten hier een fijne tijd hebben en de lokale economie en gemeenschap er ook van profiteren.’

Mirek legt uit dat je arbeidsmigranten grofweg in twee groepen kunt verdelen. ‘De mannen die hier voor een half jaar komen, uitkijken naar het moment dat ze teruggaan maar uiteindelijk steeds meer verbinding met de stad en de mensen voelen en dus vaak blijven. En de “Kinderen van het uitzendbureau”, die uitsluitend seizoenswerk doen en altijd voor korte tijd in Nederland zijn. Dit doen ze soms wel twintig jaar.’

Onnodig negatief

Hij beaamt ook dat er vroeger veel kliekjes waren en dat dat bijdroeg aan het negatieve beeld dat mensen van arbeidsmigranten kunnen hebben, maar benadrukt dat tijden zijn veranderd. ‘De jongens en meiden die hier komen willen goede relaties onderhouden. Met het uitzendbureau en hun collega’s, maar ook met hun buren. En ze blijven veel minder in groepjes. Ik denk dat het grootste verschil is, is dat er nu een oudere generatie arbeidsmigranten is waar ze zich aan optrekken én die ze als voorbeeld zien. Ze zien hoe wij met lokale gemeenschap leven en volgen dit voorbeeld. Voor zolang als dat ze er zijn, maken ze er iets moois van. Voor zichzelf en de omgeving! Wij willen daarbij helpen.’

Een sportieve en sociale functie

Bij De Witte Adelaars is iedereen welkom. Mirek: ‘Naast dat we onze (senioren)teams in de competitie meespelen, organiseren we twee keer per jaar een toernooi. Bij de zomereditie spelen zo’n 15 tot 25 teams uit heel Nederland mee en er komen tot wel 2.500 man. De organisatie hiervan doen we al jaren samen met lokale bedrijven. Dit jaar is onze hoofdsponsor een tandartspraktijk, en makelaars en winkels kunnen hier voordelige reclame maken. Als het doorgaat, tenminste.’ De toernooien zijn – of waren, voor Corona – heel leuk, maar vooral ook lucratief. ‘We zijn niet alleen een sportief initiatief, maar hebben ook een sociale functie. We begonnen ooit als stichting en organiseren vanuit die stichting nog steeds veel sociale projecten. Zo laten we in samenwerking met lokale bungalowparken en campings Poolse (wees)kinderen hier vakantie vieren. Voor veel Poolse kinderen een unieke kans, en voor de bedrijven hier een economische boost. De jaarlijkse toernooien zijn een manier om dit te financieren; veel van wat we verdienen gaat dus weer terug in de  maatschappij.’

Van voetbalteam naar restauranttip

‘Met ons team trainen we op de velden van FC Tilburg. Het is een heerlijke uitlaatklep voor Poolse arbeidsmigranten die hier weliswaar komen om te werken, maar vooral ook een fijne tijd willen hebben. Want terwijl ze werken en sparen voor hun trouwfeest in Polen, dat daar wat uitbundiger wordt gevierd dan hier, wil ze er wel wat moois van maken. Net als wij allemaal; veel buiten zijn, nieuwe contacten opdoen en lokale plekken ontdekken. Als je een restaurant-tip wilt kun je dat het best aan die jongens vragen, zij weten het beter dan ik, haha. Ze hebben geen zin hun kostbare tijd hier te verdoen in de keuken; ze bestellen eten óf gaan uit eten en genieten van de tijd die ze hebben!’

Elk seizoen weer nieuwe gezichten

‘Zo’n 20 tot 30% van onze spelers zijn hier maar kort en elk voetbalseizoen komen er zes tot tien nieuwe voetballers bij. Ieder met een eigen verhaal en vermaak.’ Zo herinnert Mirek zich de speler die in zijn vrije tijd graag dj’de. ‘Samen met een vriend nam hij zijn draaitafel en boxen mee naar de stad of in het park, om daar te draaien. Om zelf te kunnen oefenen en mensen te vermaken. Mensen met elkaar te verbinden. Want Polen zijn niet bang om contact te maken!’ Een beetje gezelligheid en rumoer in het centrum, waar de spelers sowieso veel gezien worden.

Onze voetballers zijn overal

In het straatbeeld zie je “FC Biale Orly” veelvuldig terug. “Na de training gaan de spelers vaak in de sportkleding van de club naar het centrum. Ze blijven niet thuis zitten, maar ondernemen genoeg. Het zijn jonge mensen, die willen de stad en de omgeving beter leren kennen. En dan niet alleen Tilburg, maar Nederland. Want ze werken dan wel voor spaargeld, maar blijven ook gewoon lekker leven.